Een week in de Outback van Australie - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Hans, Gerda, Jelle & Sjoerd Prins - WaarBenJij.nu Een week in de Outback van Australie - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Hans, Gerda, Jelle & Sjoerd Prins - WaarBenJij.nu

Een week in de Outback van Australie

Door: Gerda

Blijf op de hoogte en volg Hans, Gerda, Jelle & Sjoerd

15 Juli 2015 | Australië, Alice Springs

Wat hebben we een hoop gedaan en veel indrukken opgedaan hier!!!
We begonnen 8 juli in Alice Springs. Daar hebben we gekeken bij de Flying Doctors en een prachtige zonsondergang gezien.
Op 9 juli vertrekken we richting Standley Chasm..... onderweg bezoeken we een dierentuin met inheemse dieren, vogels, nachtdieren, kangaroos en emoes en een prachtige vogelshow. In Standley Chasm doen we een wandeling over de enorme rotsen naar een kloof.... Gerda en Sjoerd doen met onze vrienden een 'makkelijke' route terwijl Jelle en Hans de uitdaging aan gaan en een moeilijk pad uitkiezen en daardoor ook een ander uitzicht hebben! We rijden door naar Glen Helen waar we weer een overnachting hebben (totaal 134 km)
's-Morgens (10 juli) maken we een wandeling naar de Glen Helen Gorge.
We pakken opnieuw de auto en rijden door naar Palm Valley. Dit is echt een indrukwekkende route.... we gaan off-road rijden!!!! Wat een stof en hobbels en bobbels. Uiteindelijk gaan we met de auto (een 4-wheel-drive) klimmen. Ik vind dat best wel spannend, maar de auto met Jelle als bestuurder heen doet het prima :-)
In de Palm Valley groeien bijzondere palmbomen die je alleen daar tegen komt. De terugweg neemt Hans voor zijn rekening.... ook wel heel apart als je met de auto over rotsblokken naar beneden moet rijden ;-)
We rijden door naar het Watarrka National Park waar we overnachten bij King Creek Station in tenten brrrr (259 km)
11 juli: We rijden nog even terug naar het Kings Canyon om deze te verkennen. Nou dat was een behoorlijk hoge klim en flink stijl (klimmen en klauteren), maar onwijs gaaf om te doen. Ik ga met onze vrienden weer terug naar beneden.... de wandeling van 5,5 km is te lang voor de kinderen (5+8 jaar) en omdat nog niet helemaal bekend is hoeveel klimmen het is wordt mij aangeraden met hun mee te gaan. Hans, Jelle en Sjoerd gaan nog verder naar boven en lopen via het plateau over de kloof en komen uiteindelijk bij een punt waar ze weer naar beneden komen. Na 2,5 uur vertrekken we richting het hart van Australie ..... ULURU (beter bekend als Ayers Rock). We rijden eerst naar Yualre waar we eind van de dag aankomen. Hier hebben we 2 overnachtingen in een vrij luxe hotel. (274 km)
12 juli 's-morgens om half 6 uit de veren!!!! Om half 7 gaat het Uluru - Kata Tjuta National park open en gaan we de zon zien opkomen bij Uluru.
Heel mooi.... na de zonsopkomst rijden we naar Uluru zelf en doen daar een rondleiding met een gids langs Uluru. We krijgen uitleg over het ontstaan van Uluru en wat deze rotsformatie betekent voor de Aboriginals. Rond het middaguur worden Sjoerd en ik afgezet bij het hotel (Sjoerd voelt zich niet helemaal lekker, duizelig etc) en gaan Hans en Jelle terug het park in om Kata Tjuta (The Olgas) te bekijken. Deze is ondergronds verbonden met Uluru en heeft dezelfde geologische ouderdom. 's-avonds passen Sjoerd en Jelle op Ryan en Meg en doen wij een Diner under the Stars met uitzicht op Uluru. Daar mogen we ook nog kijken door een telescoop en zien we Venus en Jupiter (konden de ring zien!!!!) en krijgen uitleg over het melkwegstelsel.... ze laat zowel het sterrrenbeeld Lion (Sjoerd) als Scorpio (Jelle en Gerda) zien. Gaaffffff!!!
13 juli doen we 's-morgens nog een kamelentocht in Yulara. Heel leuk om te doen, en weer veel wetenswaardigheden gehoord over deze interessante dieren. Daarna rijden we door naar Erldunda waar we onze laatste overnachting hebben in de Outback (251 km)
14 juli vertrekken we voor 8 uur 's-morgens richting Alice Springs.
Onderweg stoppen we nog voor een Meteorieten inslag bij Henbury, waar 4000 jaar geleden stukken de aarde raakten.
We komen tegen lunchtijd aan in Alice Springs en besluiten nog iets te eten voordat we terugvliegen naar Sydney.
Op Sydney moeten we een klein uurtje wachten op het vliegtuig naar Brisbane. Daar landen we rond 20.00 uur.

• 15 Juli 2015 - 09:29

Monique:

Wouw wat een ervaringen en herinneringen rijker. Ben benieuwd naar de fotos.
    Groetjes monique

• 15 Juli 2015 - 10:30

Joke Bolder:

Lieve Gerda, ben zo benieuwd naar je foto's van al die zonsop- en ondergangen. En uiteraard naar de rest. Wat fijn dat ik zo mee kan reizen; het lijkt me prachtig!! Geniet er maar flink van.
    Groet,
    Joke

• 15 Juli 2015 - 16:15

Thea Kroon:

wat een leuk verslag van jullie reis. Ik ben wel jaloers. Maar wat een indrukken zal dat maken en wat zal dat thuis weer wennen zijn. moet je alles weer voor jezelf in het gareel krijgen.
    dikke knuffels uit Apeldoorn.

• 15 Juli 2015 - 18:02

Lisa:

gaaf al die beesten en de natuur
    Er was toevallig laatst een documentaire over de woestijn in Australie op tv. echt heel indrukwekkend!

• 16 Juli 2015 - 01:53

Hans, Gerda, Jelle & Sjoerd Prins:

Hoi Joke.... ik heb echt mooie foto's van de zonsopkomsten en ondergangen, maar om een of andere reden krijg ik die niet ge-uploaded :-(

• 16 Juli 2015 - 09:39

Maarten:

Hallo familie Prins

Goed om te horen dat jullie het naar de zin hebben, maar dat was ook de bedoeling. Alleen valt het me wel op dat ik allemaal dikke jassen zie, jullie zitten toch niet stiekem in Noorwegen, Nog een fijne tijd verder

Groeten uit Berkel
    Maarten